Velkommen
Under en bilferie til Norge for 6 7 år siden fik jeg den tanke at det kunne være morsomt at tage på kanoture på nogen af alle de vandløb og søer jeg kørte forbi.
Så jeg prøvede at bygge en kano. Det gik godt, og jeg byggede en til, som nogen havde set stå ude ved vejen og være blikfang for virksomheden, så på den bekostning fik jeg en renoveringsopgave på en gammel klassisk Silkeborgkano.Så en dag kom en rar fyr ind, som havde set nogen af de her fartøjer, og spurgte om ikke jeg kunne bygge en kajak. Jeg sagde ja efter lidt tøven, men synes det kunne være interessant, så jeg gik igang. Kunden havde væsentlig mere forstand på kajakker end jeg, så det blev et spændende samarbejde, og et ganske flot resultat, med et par selvopfundne detaljer, mht hæve/sænke anordning til finne og et specielt lukkesystem til lastluger.
Den første kano blev færdig med en masse fejl, men også en masse erfaringer rigere. Den har været på en masse ture, er nu solgt og sejler rundt nede ved Stevns.
Så byggede jeg en lille kano som ikke er større end jeg selv kan løfte den af og på kassevognen.Med den har jeg været afsted på adskillige småture på Pøleå arresø,Esrom sø og et par gange i Sverige på week-end ture.
Hyggeligt hyggeligt.
Senere fik jeg opstøvet en mishandlet Silkeborg kano, købte den,og fik den rettet op i løbet af en vinter, og så gik foråret med at restaurere den. Mahogny på eg, sindsyg flot og smaddertung.Men også et fartøj som det er næsten umuligt at kæntre med og som snildt bærer 3 voksne eller to granvoksne fyre og en masse bagage på dejlige forlængede week-endture for mig og min jagtkammerat. endnu mere hyggeligt.
Så her er et lille galleri med billeder af kanoer og kajakker.
Håbet og ønsket er at jeg nu med den erfaring jeg har erhvervet mig mht.materialer og udformning er i stand til at tage imod ordrer på håndbyggede fartøjer af denne slags.Hvert enkelt fartøj vil være unikt og bygget i lige nøjagtig den træsort du måtte ønske dig.
Jeg glæder mig til at bygge dit fartøj.
Med venlig hilsen Øivind Kaas-Larsen
Lidt om byggeteknikken
Skroget bygges op i lister 6 mm tykke og 20 mm brede. De sættes med hæfteklammer på spanter.
limes kant mod kant.Bund og dæk gøres færdige på på inderside behandles med glasvæv og klar epoxy, for derefter at limes sammen.Yderside lukkes med glasvæv og klar epoxy.Der gives 3 gange epoxy før lakbehandling----det er den meget korte forklaring.Forud er gået mange timer med detaljerne og mange mange meter sandpapir.
Kom meget gerne forbi, jeg snakker gerne længe om emnet
Førnævnte kajak fik sin jomfrurejse på Arresøen,og den nybagte ejer syntes vældig godt om den, omend han nok synes den er lidt vel "levende", vi talte lidt frem og tilbage om det,og jeg besluttede med mig selv at ændre lidt på målene.
Så gik jeg i gang med en til, en smule bredere, lidt kortere og lidt højere på fordækket.Bunden blev gjort lidt mere V formet.Det tog sin tid at få den færdig pga. for mange forstyrrende afbrydelser.
Den blev bygget helt i birk med kontrast striber i Afrikansk Khaya mahogny.
Færdig blev den og den er helt fantastisk at sejle i.Så jeg er vældig glad for den.Så med den erfaring rigere,har jeg besluttet at kaste mig over bygningen af yderligere to stk.Jeg har noget Thuja liggende som helt afgjort skal bruges til den ene og så må vi se hvad jeg finder på af træ til den anden.